Het aanbrengen van antifouling gaat op de volgende manier.

Het onderwaterschip moet goed schoon zijn. Verwijder de loszittende verf met een verfkrabber en werk kale plekjes op het onderwaterschip bij met vinyl primer of primocon. 2 componenten epoxy primer mag nooit over antifouling heen geschilderd worden, de verflagen gaan dan afbladeren.

Oude lagen antifouling van hetzelfde type hoef je niet op te schuren, door het oplosmiddel in de verf wordt de oude laag week. Er ontstaat een chemische hechting tussen de oude en de nieuwe laag antifouling. Dit geldt voor harde en zelf slijpende copolymeren (o.a. International). Als je antifouling over een uitgeharde epoxy primer aanbrengt moet je wel eerst schuren. Soms is het beter om eerst een laag vinylprimer aan te brengen.

Als er verschillende soorten onderwater verf en antifouling over elkaar gebruikt zijn kan het geheel gaan bladderen. Gebruikt dan ook een vinylprimer om de lagen te verjongen.

Als je gaat schuren draag dan een stofmasker want koperstof is erg slecht voor je longen.

Plak de waterlijn af met schilderstape en gebruik een 2 componenten vachtroller met een verlengstok.

 

Hoe werkt een antifouling?
Koperdeeltjes in de verf voorkomen aangroei van mosselen en algen op het onderwaterschip. Een harde antifouling met koper werkt 1 jaar lang, dan is het koper uitgewerkt.
Een zachte of zelfslijpende antifouling met koper werkt enkele jaren. Als er met de boot gevaren wordt slijpt er een beetje antifouling weg. Hierdoor komen nieuwe koperdeeltjes tevoorschijn. Breng altijd meerdere lagen aan.

Corrosie: Een koperhoudende antifouling mag nooit over  aluminium staartstukken heen. Het aluminium wordt anders opgevreten door potentiaalverschillen.

Als het metaal rondom de anodes corrodeert zijn er misschien RVS bouten of moeren gebruikt. Gebruik altijd maar één soort metaal onder de waterlijn.

Onderwater verf zoals Bottemcoat is goedkoop maar geeft uiteindelijk meer werk omdat het snel afbladert.