Het aflakken van een boot kan het beste binnen gebeuren. Je hebt dan minder last van zon, regen en wind. Buiten kan het natuurlijk ook, maar het wordt vaak minder strak.

 

Aflakken als een jachtschilder gaat als volgt:
Het aflakken van een boot kan het beste binnen gebeuren. Je hebt dan minder last van zon, wind en regen. Buiten kan het natuurlijk ook, maar het wordt altijd minder strak. Voorwerk kan bij mooi weer gewoon buiten gedaan worden.

 Maak het schilderwerk goed schoon en schuur de ondergrond glad met schuurpapier P240 of P320. Een roterende schuurmachine werkt het beste. Een ondergrond die al super strak is kan ook met een schuurvlies gematteerd worden. Verwijder stofjes met een stoffer en stofzuiger. Ontvet traditionele verf met wasbenzine, amonia of schilderszeep. Voor 2 componenten verf heeft DoubleCoat een speciale ontvetter. Om te testen of je een 2 componenten verf hebt kun je een doek natmaken met aceton en enkele minuten tegen de verflaag houden. Doe dit op een onopvallende plek, gewone verf zal zacht worden en oplossen!

De boot is klaargemaakt en kan naar binnen worden gereden.
Binnen heb je geen last van wind, zon en regen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kies een mooie dag uit om te schilderen. Zorg dat de ruimte schoon is en er geen mensen naast je aan het schuren zijn. Neem direct voor het schilderen stof af met een kleefdoekje. Verdun de verf een beetje, zodat het gemakkelijk uitstrijkt. Gebruik een Anza viltroller en een kwast om de verf op te zetten en verdeel dit goed. Strijk dit af met een droge schuimroller met afgeronde kanten voor het spuit-effect. Niet op de roller drukken, dan krijg je luchtbelletjes. Als het warm is kan het schilderen ook alleen met een kwast gedaan worden. Werk van links naar rechts en van boven naar beneden zonder terug te keren in de afgestreken verf. Als je niet tevreden bent met het resultaat moet je nogmaals fijnschuren en aflakken.